Bryne kunstforening

• Random Mutations av Elisabeth Jarstø

Elisabeth Jarstø / Random Mutations

27. oktober – 2. desember 2018

Elisabeth Jarstø seneste produksjon Random Mutations springer ut av en fasinasjon for evolusjon og kulturens relasjon til naturen. Kunstneren viser skulpturelle objekt satt i en helhetlig installasjon sammen med video og fotografier.

I Jarstøes videoarbeider er det er noe foruroligende som fremtrer. Videoer relaterer seg til natur, urdyret/urlandskap, med forstyrrende element fra samfunnet.  Kulturens inngripen og temning er tema kunstnere tar opp i flere av hennes arbeider.  En underliggende uro, er tilstede.

Elisabeth Jarstø s arkitektoniske, skulpturelle objekter i installasjonen Random Mutations, bygger på repetitive formprinsipper fra grunnformer i natur. I prosessen søker Jarstø etter bristepunkt – i spennet mellom konstruksjon og dekonstruksjoner – hvor omforming oppstår.

Utstillingen Random Mutations er en videreutvikling av Jarstøs tidligere utstilling Natural Grids(2018), Norsk skogmuseum. Dette er hennes andre utstilling på Nord Jæren. Sist var ved Hå Gamle Prestegaard, med utstillingen 1991,1991.
    Elisabeth Jarstø har utført flere offentlige verk i regionen; landskapsinstallasjonen Konvoi, Obrestad havn og Verna & Pilhær, Sola kulturpark.

Elisabeth Jarstø(f. 1962) bor og arbeider i Oslo og Stavanger. Hun er utdannet ved Statens kunstakademi, Kunstakademiet i Reykjavik og Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hennes arbeider har ofte en politisk undertone fra samtidsaktuelle tema, som ved kunstprosjekter  ”YOUR DEMOCRACY”(2014), Hilmar festivalen i Steinkjer , ”In position” (2008), Oslo kunstforening” og ”Rp & Verden”(2000), Unge kunstneres samfunn.

Jarstø har hatt en rekke soloutstillinger i Norge, har initiert og drevet kunstprosjektet Galleri 20 11 66  i Oslo(1994-1998). Elisabeth Jarstø  har utstilt i utlandet ved flere anledninger som ved Petrozavodsk Art Hall, Karelien i Russland(2003)og Kunstlerhaus Bethanien, Kunst Amt Kreutzberg, Berlin(1993). Ved siden av sitt arbeid som kunstner har hun arbeidet innen kunst & utdanning som ved Kunsthøgskolen I Oslo(2011-2015) og Oslo fotokunstskole(2010).

Utstillingen er støttet av Statens utstillingstipend, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Norske kunstforeninger.

Kommende aktiviteter

Bryne Kunstforening, Bryne mølle, 3. etasje. Opningstider: laurdagar 12.00–16.00 og søndagar 13.00–17.00
    Levert av WebSite AS