Bryne kunstforening

• Random Mutations av Elisabeth Jarstø

Elisabeth Jarstø / Random Mutations

27. oktober – 2. desember 2018

Elisabeth Jarstøs seneste produksjon, Random Mutations, springer ut av en fasinasjon for evolusjon, grunnformer i naturen og vår relasjon til naturfenomen. Kunstneren viser skulpturelle objekt satt i en helhetlig installasjon sammen med video og fotografier.

Jarstø bygger skulpturelle arkitektoniske objekter som baserer seg på gjentagende prinsipp  fra grunnformer og naturelementer.  Arbeidene er prosessrelatert og materialet spiller en sentral rolle i utformingen.  I prosessen søker Jarstø etter bristepunkt – dekonstruksjoner – eller omforminger som oppstår. Gjennom eksperimentering i ulike materialer gjenskaper hun ”naturprosesser”, og det oppstår uregelmessigheter, nedbrytninger fra system/former som enten er på vei til å dannes, eller å oppløses. Det brutale i prosessene, en iboende del av naturens språk og vesen, er deler av det kunstneren Elisabeth Jarstø undersøker nærmere.

Utstillingen Random Mutations er en videreutvikling av Jarstøs tidligere utstilling Natural Grids (2018) på Norsk skogmuseum.  Hennes arbeider har ofte en politisk undertone fra samtidsaktuelle tema, noe som er fremtredende i kunstprosjekter som Your Democracy (2014) på Hilmarfestivalen i Steinkjer, In position (2008) i Oslo kunstforening og Rp & Verden (2000) i Unge kunstneres samfunn.  I den senere tid har Elisabeth Jarstø arbeidet med videoinstallasjoner og fotografier. I utstillingen Random Mutations gjenkjennes imidlertid hennes tidligere former og tema fra tidligere installasjoner, slik som fra Prenna II (1989) på Henie Onstad kunstsenter, Høvik. Utstillingen Random Mutations er Jarstøs andre separatutstilling på Jæren, sist stilte hun ut på Hå Gamle prestegård med kunstprosjektet 1991 (1991).

Elisabeth Jarstø, f. 1962, bor og arbeider i Oslo og Stavanger. Hun er utdannet ved Statens kunstakademi, Kunstakademiet i Reykjavik og Høgskolen i Oslo og Akershus. Jarstø har hatt en rekke soloutstillinger i Norge, og har initiert og drevet kunstprosjektet Galleri 20 11 66 i Oslo (1994-1998). Hun har stilt ut i utlandet ved flere anledninger, som ved Petrozavodsk Art Hall i Karelen i Russland (2003), Kunstlerhaus Bethanien, Kunst Amt Kreutzberg, Berlin (1990) og var en av Norges representanter ved Hannover kunstmesse i 1990. Ved siden av sitt arbeid som kunstner har hun arbeidet innen kunstutdanning ved Kunsthøgskolen I Oslo og Oslo fotokunstskole.

Utstillingen er støttet av Statens utstillingstipend, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Norske kunstforeninger.

Åpent lørdag 12-16 / søndag 13-17

Kommende aktiviteter

Bryne Kunstforening, Bryne mølle, 3. etasje. Opningstider: laurdagar 12.00–16.00 og søndagar 13.00–17.00
    Levert av WebSite AS